expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 26 januari 2013

Dagens Bild "Med riktning Uppåt och Utåt"

DAGENS BILD
"Med riktning uppåt och utåt"

Snart om en månad eller två, 
kommer dessa vackra små blåsippor ute i skogen!
Denna bilden gav mig några tankar igår.

Den ena sippan sträcker sig uppåt
och den andra sträcker sig utåt.
För mig får det illustrera
de två viktigaste bitarna i mitt liv.

Min relation med Gud (uppåt)
och mina relationer (utåt) till mina närmaste,
vänner och medmänniskor.

Min syn på tron är att den aldrig 
bara kan rikta sig uppåt 
för då blir den flummig och overklig.

Den måste rikta sig utåt till människor.
I konkret omsorg, vänlighet, medmänsklighet
och fyllande av behov i den mån
man har möjlighet till det.
Annars är den död!

Många har det väldigt bra
och skulle kunna hjälpa andra.
Många har det väldigt dåligt
men hjälper likväl andra!

Nu talar jag enbart utifrån
vad jag själv upplever i mitt liv.
För mig har alltid tron varit praktisk.
Bjuda hem någon på fika eller middag
som behöver omsorg,
köpa en tidning av en hemlös
som så väl behöver de pengarna
eller baka en kaka som uppmuntran åt någon.
Det lilla jag ändå har möjlighet att göra när jag själv
haft och har knappa resurser.

Dem som man ibland tänker skulle vara
de som kunde bry sig lite extra/mer
utanför och innanför kyrkväggarna
därför att de har de så ekonomiskt förspänt,
eller åtminstone säga ett uppmuntrande ord
eller visa omsorg på ett praktiskt plan,
verkar vara oberörda för sin omgivnings behov.

Och dem som inte talar om att de har en tro
eller som benämner sig som icke-troende
och inte går i kyrkan överhuvudtaget
kan uppleva att de vill hjälpa till
när man har det svårt!

För mig blir det frågan om att ha ett berört hjärta
för människor runt omkring!
En sådan vill jag själv vara mycket mer
och med sådana vill jag dela mitt liv.

TACK säger jag till alla var och en,
som i vår svåra situation hjälper oss handgripligt nu,
så att vi kan ha mat på bordet hela månaden
eller som frågar hur det är,
ser smärtan och sorgen i mina ögon
som en progressiv sjukdom ger,
(och inte bara mina leenden
därför att jag är en glad person till min natur)
ger en varm kram, skickar ett uppmuntrande sms
eller bjuder hem på en enkel fika!
Er kärlek betyder så oerhört mycket för mig och oss!

TACK!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html