expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 14 januari 2013

Låt det fortsätta lysa och dofta...!

DAGENS BILD
"Låt det fortsätta lysa och dofta...!"

Nu plockas pynt och ljus
 från julen ner i fönster efter fönster
och det blir mörkt igen överallt.
Det slocknar i trädgårdarna
av den vackra belysningen i träd och buskar.

Utom hos en del som har förstått det där
med att utebelysning inte bara hör julen till
utan kan få vara en dekorativ del av trädgården
och ett sätt att lysa upp den mörka årstiden med
tills ljuset vänder åter.


Själv vägrar jag att plocka ner
den belysning som inte är typiskt jul. 

Min lilla lysande boll i fönstret,
 inhandlad förra julen
men som är jättesöt att ha tänd i fönstret
många fler dagar under den mörka årstiden.


Ingenting spirar i min trädgård just nu.
Hade önskat att jag haft åtminstone
en liten Julros.

Det dröjer fortfarande en månad eller två
innan krokusarna tittar fram,
så just nu får jag nöja mig med
att njuta av vackra reportage i tidningar
om tidiga vårblommande narcisser,
hyacinter, tazetter och andra små godingar
som snart kommer ut
på blomsterbutikernas hyllor.
Imorgon är det Tulpanens dag
och då är det många som säkert köper hem
en eller två buketter tulpaner
och pyntar bordet med.

Och så kan man förstås gå och titta och njuta
av dofterna av blommor i blomsterhandlarna och
ljuvliga små krukor med vårblommor,
sött dekorerade med lite ruffigt band
eller en glittertråd.

Det finns också många fina gröna växter
som kan ackompanjeras av detaljer i silver,
fattigmanssilver i ljuslyktor,
vita kalkade hjärtan i sten, små änglavingar
gjorda av fjädrar och
shabby chic-krukor i olika varianter.


Rosor i hinkar som väntar på
att bindas ihop till
en underbar bukett till någon speciellt älskad...
...eller kanske helt helt gäng med rosor
som flyter runt i en zinkbalja
eller en enda ros i ett litet glas.

Ja, det går alltid att hitta något litet
att piffa upp tillvaron med
och för en liten billig penning.

Det är ju inte myckenheten av det
egentligen, som gör det,
utan bara att få njuta av något
som får påminna om skönhet,
välbefinnande och dagar
av att ha det fint och gott.


Ett doftljus,
en god latte eller ett väldoftande bad
är också välgörande för sinnena.

Hitta något litet att glädja dig åt
och muntra upp dig själv
med små goda ting eller vackra "utkik"
när vardagen blir allt för grå!



1 kommentar:

  1. Så vackra bilder min fina vän och som alltid så kloka ord du har på vägen!!!

    Älskar att läsa på din blogg och njuta av allt det goda du lyfter fram och ger oss en visning av allt det sköna <3 <3 <3

    Du är så otroligt duktigt och aktiv med din blogg, vilket inte jag är och dessutom så vackert allt är, avundas dig och din förmåga och gläds med dig att du har så vackert sinne, dit ingen kan nå, utan du ger bara det du vill ge och det är så oändligt vackert <3 <3 <3

    Du BORDE skriva en bok, för alla dom som kämpar i hårda vinden av dagens samhälle, där du kan med dina fina ord och poesi återge med dina oändligt vackra fotografier något för andra att sjunka in i och lära sig av <3 <3 <3

    Önskar Dig en otroligt vacker dag min kära vän och syster ;)

    KRAM Tina

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html