expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 13 februari 2013

Dagens Bild "Att se långt är frihet för mig!"

DAGENS BILD
"Att se långt är frihet för mig!"
 
Dagens bild är tagen uppe från landborgen
 i Helsingborg och
ner över Mariakyrkan och intilliggande hus.

Centrum ligger neråt så man behöver alltid
 ta sig ner för att komma till city 
och uppåt när man ska hem därifrån. 
Åtminstone om man bor norr och öst om stan.

Jag älskar att stå uppe på landborgen 
och titta ner över staden...
mitt älskade Helsingborg
se folkmyllret där nere, 
färjorna som åker fram och tillbaka 
mellan Helsingborg och Helsingör dygnet runt. 

Se ner på bakgårdarna 
där vissa ser risiga ut 
och andra ser ut som små oaser mitt i stora staden. 
Och så ser man alla kyrktorn, 
rådhustorn och andra torn 
och det alltid lika skiftande vattnet i Öresund 
och himlen tillika. 
Det är frihet för mig! 
Att se långt iväg! 

Att veta att kontinenten ligger där 
på andra sidan, med början hos Danmark 
och sedan ner över Tyskland osv. 
Om jag så aldrig skulle åka utomlands 
så är ändå vetskapen om att det är enkelt att bege sig iväg 
ut i Europa, tillräckligt för mig. 
Perspektiv. Framtidsutsikter. Möjligheter. 
Bästa hälsningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html