expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 16 februari 2013

Dagens Bild "Av ett litet frö...blir nåt stort"

DAGENS BILD
"Av ett litet frö...blir nåt stort"
 
Jag blir fascinerad när jag tänker på hur olika 
saker blir till, växer till osv. 
Oavsett om det är djur, människor, 
plantor, insekter, svampar, virusar...
ja både bra och dåligt, 
så börjar det med en liten partikel. 
Ibland helt osynlig för ögat 
men som innehåller allt som behövs 
för att den specifika ska bli vad det är ämnat till.

Fotot idag är en liten babyplanta av Rönn. 
Ett litet skott. 
Men jag behöver rensa runt detta lilla skott 
så inte allt för mycket annat tar näring från den, 
se till att den får vatten och sol i lagom dos 
och näring så kan den växa upp och bli 
en ståtlig rönn som får vackra bär vartannat år.

 När den står ute i skogen så sköter det sig ofta 
på egen hand det hela. 
Lite mer insatser behövs om det rörs sig om 
ett frö av begåvning. 
Då behöver jag aktivt använda mig av 
och träna gåvan, för att den ska växa till. 
Det är inte mycket levande här på klotet 
som dimper ner helt färdigt, 
utan en kortare eller längre tid behövs 
innan det är fullvuxet, klart, moget, 
fruktbärande eller what ever.

Därför behövs ett stort mått tålamod 
med oss själva, andra personer, djur vi tränar,
 och annat i tillväxt, för med tiden 
blir det bättre om vi håller ut och tränar 
och tillför det positiva. 
En stor ek börjar med ett litet ekollon. 

Nu börjar snart såtiderna i trädgårdarna 
och fantastiska tillväxtprocedurer startar 
och kommer fram om vi bara tar hand om 
fröet/fröerna/skotten på ett bra vis. 
Livet är fascinerande!
 Fortsatt trevlig helg till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html