expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 11 februari 2013

Dagens Bild "Berättelsen om familjen Svan"

DAGENS BILD
"Berättelsen om familjen Svan"

Denna bilden tog jag för flera år sedan. 
Det är tre stycken svanungar från det årets kull.
 Jag hade sett dem simma efter mamma
 och pappa Svan allt sedan de föddes, 
men så en dag var hela familjen Svan borta. 
Vad kunde ha hänt med dem? 
I den sjön där mamman och pappan simmat runt 
de senaste 30 åren var dem plötsligt inte.

Jag hade träffat en dam som hade följt dem under alla år
de varit där och flitigt matat dem.
Varför hade dem nu plötsligt flyttat?
Jag saknade dem verkligen...

Så en dag kom jag på varför?
Kommunen hade börjat bygga 50+boenden runt sjön
och det dånade där av borrar och där var ett förskräckligt oljud.
Naturligtvis ville inte Svanfamiljen simma runt i det oväsendet.
Jag visste att det fanns en damm inte långt därifrån, 
men ungarna var ännu för små för att kunna flyga. 
 
Jag gick till dammen där, och visst, där var dem!
Mamma och pappa Svan hade helt enkelt 
bestämt sig för att flytta och promenerat bort 
med ungarna till den andra dammen istället.

En rejäl runda för små svanungar, 
men nu flöt dem runt på nya stället och njöt. 
Dem växte till sig och blev så här söta som ni ser på bilden. 
Man såg dem tjattra tillsammans 
och så plötsligt tog dem en kort flygtur allesammans 
och landade med ljudliga plask i dammen igen. 
 
Nästa säsong var dem där inte längre.
Jag såg några svanar som var gråaktiga på ett fält längre bort med 
en stor flock andra svanar. 
Kanske var det dem som hade börjat sin utflyttning. 
Tredje året får dem sin vita fjäderdräkt 
och då har dem inte heller längre sina svarta näbb.

Kvar i dammen är mamma och pappa Svan, 
och de fortsätter få nya kullar med ungar.
Ha en trevlig kväll och morgondag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html