expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 24 februari 2013

DAGENS BILD "Hjälp fjärilarna att överleva!"


DAGENS BILD
"Hjälp fjärilarna att överleva!"

 *

 *
Ett ämne som engagerar mig är bevarandet av våra fjärilar (även humlor och bin) och därmed även deras viktiga livsbetingelser; "gamla" betesmarker och en mångfaldig blomsterfauna. Jag har läst en del om detta och tänkte skriva lite ur minnet om det. (Jo jag har minne som funkar trots allt ;-). Det är mest korttidsminnet som påverkas av sjukdomen)
*
Jag läste i en studie att våra vanligaste fjärilar, dvs Dagfjärilar, dit räknas bla Citronfjäril, Nässelfjäril, Kålfjäril, Påfågelsfjäril, Amiralfjäril, Blåvinge, Pärlemorfjäril, Makaonfjäril mfl. har minskat med 70 % sedan 1990-talet. 
*

 *
Det beror främst på att det lilla jordbruket med slåtterängar som slogs i slutet på sommaren har ersatts av högintensiva jordbruk som ska slå gräs till ensilage redan i maj månad. Då tar man bort blomningen och därmed näringen för fjärilarna som är beroende av nektar för att överleva.
*
EU´s direktiv att hålla marker öppna (dvs utan gräs och blommor) och med fler djur på mindre yta, gör också att variationen av växtlighet minskar. För vissa jordbruk kostar det mer än det smakar och man tvingas anlägga skog för att få större bidrag till jordbruket. Med skogar försvinner det viktiga ljusinsläppet så att larverna kan kläckas och senare bli fjärilar. 
*

 *
Och så är det förstås det här med övergödning och ökade kvävehalter i marken. Det utarmar faunan och fjärilarna försvinner. Vissa växter som är beroende av pollinering av bla fjärilar, pga det minskade antalet fjärilar kan komma att bli väsentligt mindre. Det ger mindre skördar av viss växtlighet och påverkar ekonomin i det långa loppet.
*
Fjärilar är underbara att se på och har en viktig del i vårt ekosystem. Vi behöver alla hjälpa till att bevara livsförutsättningarna för dessa om vi vill se några fjärilar överhuvudtaget i framtiden. En viktig VÄRDVÄXT, dvs en växt som hjälper LARVERNA att överleva, är nässlor. De vuxna fjärilarna behöver nektarrika blommor för att överleva.
*

 *
Fjärilar älskar vinstilla gläntor och platser med tillgång till mat och vatten. Vi kan skapa sådana oaser i våra trädgårdar. Själv planterar jag massor av blommor som fjärilarna älskar och sätter ut grunda fat med vatten åt dem, liksom bina och humlorna. Nässlorna får tyvärr de som äger lite större tomter bidra med, som lättare kanske kan undvara en hörna där åt mat för fjärilslarverna.Vi kan alla göra något för att hjälpa fjärilsarterna att överleva!
*
När jag var liten fick jag lära mig att fjärilar bara lever ett dygn-några dygn. Jag tyckte det var fruktansvärt och både gladde mig över att se de vackra fjärilarna men sörjde också varje gång jag såg en fjäril och tänkte att imorgon är den död. Helt i onödan!Fjärilar lever olika länge, men våra dagfjärilar i Sverige 
lever i nästan ett år, från ägg till fullvuxen fjäril.
 *
 
 *
Dem fjärilar vi ser tidigast på våren har kläckts i augusti och september, ätit upp sig och därefter gått i dvala. 
Det kan vara på en vind, i en jordkällare eller i ett uthus. Sen vaknar de till i mars och april och börjar fortplanta sig. 
 *
Då är sälgen en viktig näringskälla innan blommorna kommer med nektar. Sälgen är viktig även för bin och humlor. Tyvärr behandlar många sälgen som sly och rensar bort den. Vet ni att 180 arter av fjärilar och 300 arter av insekter lever utav sälgen? Tänk på det ni som har sälg på tomten och ägorna innan ni rensar allt för mycket.
*
 
 *
Nästa generation fjärilar kläcks sedan i augusti-september. Citronfjärilen (en av mina favoriter pga transparensen i vingarna) kläcks redan i juni och övervintrar också och är den av alla våra fjärilar i Sverige, som lever allra längst.Bäst chans att se fjärilar fladdra är längs våra dikesrenar där det finnsen mängd olika gräs, blommor och örter som ger nektar.
*
Ja det blev ett spontant och ett långt inlägg om fjärilar idag. Hoppas att någon eller några av er fick något utav det ;-)
*

Ha nu en riktigt fin ny vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html