expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 17 februari 2013

Dagens Bild "Stå på ett ben och sova utan att trilla av pinnen"

DAGENS BILD
"Stå på ett ben och sova 
utan att trilla av pinnen"
*
Jag blir lika förundrad var gång jag ser fåglar 
som står på ett ben och sover! 
Hur kan det vara någon vila? 
Jag kan knappt stå på ett ben utan att vingla, 
än mindre vila i den positionen! 
Vad är det som gör att fåglar kan stå så där? 
Jag beslöt mig för att kolla upp det lite.

Vad jag fick reda på är att det är ett typiskt 
normalt beteende för en fågel. 
Fåglar ligger endast ner och sover 
om de övernattar eller övervintrar i en holk. 
Det är rätt logiskt. 
Där är dem trygga 
och ingen kan komma åt dem där. 
Annars måste dem vara på sin vakt.

För att kunna stå på ett ben 
och sova på en pinne, 
så drar de upp ena benet 
helt och hållet under fjädrarna, 
det andra benet böjer dem något 
så att senorna låser fast klorna
och därmed fågeln vid grenen på trädet. 

Dem har dessutom förmåga att 
sova med en hjärnhalva åt gången i djupsömn. 
Med motsatt öga till hjärnhalvan 
kan de fortsätta att hålla utkik 
och snabbt ta till flykten 
om det skulle behövas. 
Väldigt fascinerande!

Jag måste säga att jag är glad 
att vi människor behöver ligga ner 
för att sova och koppla av allra bäst!
Det är bekvämast för mig i alla fall.
Sov så gott när det blir dags för det!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html