expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 5 februari 2013

Dagens Bild "Vacker arkitektur i bild"

DAGENS BILD
"Vacker arkitektur i bild"

Förutom natur och djur så är ett annat favoritområde
 inom min fotografering ARKITEKTUR. 
Det kan vara 
en gammal vacker byggnad, 
ett slott, 
en romantisk bro över en bäck, 
ett fönster i ett torn, 
en vacker balkong, 
en väderkvarn...
ja det finns tusen och en vackra motiv att fånga.
För mig gäller förstås en historisk tidsepok 
och då menar jag varken 70-talets bunkrar 
eller 90- och 2000-talets glashus och moderna stil. 
Den stilen intresserar mig inte inte alls. 
Minimalism är inget jag dras till 
utan istället är det vackra detaljer 
och gamla byggnadssätt och material.

Gamla hus och byggnader med snickarglädje, 
torn, tinnar och ornament, 
en gammal fyr, 
fina fönster på ett gammalt hus 
eller gamla vägskyltar i city för gångtrafikanterna. 
Naturligtvis skepp med många segel, 
båtar, 
dörrar i tusen och en (shabby)gamla designer och färger, 
eller söta trädgårdsgrindar. 
Ja listan kan göras hur lång som helst.

Idag visar jag ett foto på en kyrka som ligger 
precis vid foten av en skogsbeklädd höjd. 
Bilden är tagen precis utanför Mölle i Kullabergsområdet. 
Kyrkan visar tydligt att den är från tiden 
när Skåne tillhörde Danmark 
därför att kyrkorna i Danmark genomgående 
är (vita och) byggda med dessa trappstegstak. 
Man kan hitta rätt många sådana kyrkor i Skåne, 
byggda av danskarna.

Denna kyrkan såg så enormt vacker ut 
med sin vita färg mot den mörka skogen bakom 
och ett fält med ax vackert och gyllene belyst 
av den varma kvällssolen en sommarkväll. 
Hälsningar med förhoppningar om många 
vackra upplevelser denna kommande sommar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html