expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 14 mars 2013

Dagens Foto "Var rädd om denna lilablå skönhet"

DAGENS FOTO
"Var rädd om denna lilablå skönhet"

Detta är en så söt blomma 
och samtidigt lite rubust och tuff 
där den står och "tar plats". 
Jag såg den första gången som liten flicka 
på ett naturreservat i Skåne, 
och det var fullt av dem där. 
Dem lyste lilablå i backarna 
och dess namn passade så bra in; 
BACKSIPPA.

Jag lärde mig då att den var fridlyst 
och inte fick plockas. 
Jag tyckte verkligen den var speciell. 
Jag har bara sett den vild vid 
ett par tillfällen som vuxen
 i en stor hage, 
och vid ett av dem tillfällena 
tog jag denna bild.

Man blir faktiskt lite upprymd 
när man ser att det lyser lila på marken 
 av denna unika och vackra blomma.

De håriga blommorna och stjälkarna 
sticker ut och man vill så gärna ta i dem 
för att känna hur mjuka dem känns. 
Tyvärr är Backsippan sällsynt idag 
och även utrotningshotad. 

Jag hoppas att alla vill vara med 
och värna om denna vackra växt. 
Allt för många har grävt upp dessa 
och plockat med sig hem 
precis som med Blåsippan 
och båda dessa vårblommor är nu 
tyvärr sällsynta och minskar i population. 

Men dem finns att köpa i välsorterade 
Handelsträdgårdar 
om man vill ha en tuva i sin egen trädgård.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html