expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 26 april 2013

Dagens Foto "Trädgårdsplaner"

DAGENS FOTO
 "Trädgårdsplaner"
*
Eftersom jag suttit och drömt mig bort 
i trädgårdstidningar och 
blomsterkataloger idag, 
medan regnet strilade ner 
utanför fönsterna, så tyckte jag att 
det kunde passa bra med en bild 
på en av de sorter av sommarblommor 
jag vill ha i min trädgård. 
FUCHSIAN är en utav dem.

Det är en mycket vacker sommarblomma 
och den kräver inte så mycket skötsel. 
Den vill inte torka ut, men kan annars 
stå även på en skuggig plats. 
Det finns en mängd olika arter av Fuchsior. 
Stora och små, enfärgade och flerfärgade, 
vinterhärdiga och sommarblommande endast. 
Med långa ståndare och med knappt synbara sådana, 
och i en mängd olika kombinationer av 
färger och utseenden!! 

Det är en elegant blomma, 
majestätisk och romantisk. 
Jag hade några olika sorter 
förra sommaren och de blommade 
hela sommaren igenom. 
Har du inte haft en sådan på sommaren, 
så köp en i år. 
Du kommer absolut inte att ångra dig!

Idag fick jag äntligen min beställning ifrån Bakker; 
mitt lilla gjutjärns-solur, Fjärilsholken
 så fjärilarna kan få lite husrum under vintern 
och så Hortensian jag beställt. 
Det var den minsta växt jag fått levererad till mig. 
10 cm. 
Nu gäller det att ha tungan rätt i mun 
och inte ta död på den.
Den ska planteras ut på ett bra ställe i trädgården
(var?Det är så fullt överallt?)
Den kommer att bli fin när den växer till sig
 och blommar. 

Den får först blå blommor, 
som sedan skiftar över i grönt, 
för att sedan avsluta säsongen med en lila kant 
på blombladen. 
Ni ser den på bild här. 

Bakgrunden på bilden:  Hortensia "Magic Revolution Blue"
Nere till vänster: Litet solur i gjutjärn.
Uppe till höger: Fjärilsholk.



Dessa tre olika sorter som Bakkers satt samman som ett paket,
skulle jag kunna tänka mig att beställa. 
Blommorna är mellan 10-12 cm stora. Gigantiska!

 

Den rikt blommande busken, Säckbuske 
med sina många blå blommor
vill jag också gärna beställa. 
Jag hade planerat en trädgård mycket i blått, 
men så har det ändå blivit en dominans av rosa istället. 
Nu vill jag ändra lite på det och ge utrymme lite mer 
åt blå blommor. 
Jag hoppas bara inte att den är giftig, för annars vågar jag
inte köpa den pga djuren hemma.
Den lilla konstgjorda Bävern tyckte jag 
skulle vara söt att låta ligga och guppa runt 
i min stora zinkbala som jag har en fontän i.
*
Riktigt trevlig helg till er alla nu!
Njut och må så gott!

 

1 kommentar:

  1. Fantastisk inspirerande att läsa dina tankar och känslor med all respekt
    inför djur och natur.
    Lev väl !
    Monica

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html