expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 6 maj 2013

Dagens Foto "Bråda tider i min lilla täppa"

DAGENS FOTO
"Bråda tider i min lilla täppa"

*
Fortfarande är det tyvärr problem med bredbandsuppkopplingen, men för tillfället kommer jag in här och passar då på att lägga ut en bild från mitt Blodplommonträd som försiktigt börjat slå ut. Vilket påminner mig om att jag borde beskurit en ros idag, då musöronen syns på björkarna. Det är bråda tider nu i trädgårdarna och där vi bor kommer folk släpandes på jordsäckar, blommor, krattor och ogräsrens. Jag gillar själv denna tiden, då jag efter vinterns långa väntan får sätta fingrarna i jorden igen. Stoppa ner näsan i ett nyöppnat jordpaket och njuta av doften och plantera blommor med bara händer för att känna jordens struktur och den späda lilla plantan när den tas ur sin lilla kruka. Jag har rensat och ansat växter och fyllt på ny jord här och var, och sått en del olika sommarblommor, men många är kvar.

Idag ramlade jag på fröer av riktig Tusensköna. Inte Bellisar utan dessa söta små blommor som man ser i varje sommarhage. Folk har tyckt jag är galen som vill så in Tususenskönor, som dem själva tycker är ett elände i sin rabatt. Men det beror nog på hur dan gräsmatta man vill ha. I min romantiska täppa passar Tusenskönor alldeles utmärkt in, så imorgon ska jag sprida ut fröerna i gräset. Har suttit och tömt Linblommekapslar på frön. En bukett har hängt för torkning i köksfönstret och nu kom jag på att jag skulle så dem. Likaså några gamla stjälkar riddarsporre samlade jag ihop fröerna av. De har legat i en låda sedan två år...

Kunde förresten inte låta bli att köpa ett par påsar med Gladioluslökar idag på FlowerTeam tillsammans med fröerna av Tusensköna. Dessa långa spiror med blommor på som kommer i slutet på juli. Jag älskar dem men har aldrig provat att odla dem själv förut! Det fick bli 10 st vita med vinrött öga, och 10 st ljuslila. Ska bli spännande och se hur det går. För säkerhets skull planterar jag dem i krukor så jag vet var jag har lökarna när jag ska samla ihop dem igen för vinter förvaring. Luktärtorna som ska ringla uppför en ställning är i jorden och likaså de mellanhöga rosenskärorna. Den rosa Fjädervallmon har för 3:e året i rad såtts och nu hoppas jag på 3:e gången gillt.

Rosa och lila Riddarsporrar har såtts och Förgätmigej likaså eftersom den Kaukasiska Förgätmigej frös bort förra vintern. Lupinfröer från förra året har fått trilla ner där dem växer upp i år. Det övriga berättar jag mer om när de har kommit i jorden. Jag njuter i alla fall!



Bild: Blomma på mitt Blodplommonträd

Njut av våren nu och de ljusa kvällarna!
Kram!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html