expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 11 maj 2013

Dagens Foto "Rosor äro röda, violer äro blå..."

DAGENS FOTO
"Rosor äro röda, violer äro blå..."

 *
Det är något genuint med violer, 
har jag alltid tyckt. 
Kanske för att det är en liten blomma 
som inte finns i mängd och parti, 
och som först på senare år 
har har kommit i handelsträdgårdarnas utbud. 

När jag var liten 
så fanns dem bara i skogen, 
och hittade jag dem där 
så blev jag överlycklig! 
Det var dessutom oftast doftvioler. 
Det var som en dyrbar skatt 
jag bar med mig hem, 
när jag plockat en liten bukett utav dem. 

Det fanns också violpastiller 
i små pappaskar som man 
kunde köpa som godis. 
Dessutom hade varenda barn nästan 
en poesibok, där vänner, fröken, 
kompisar och släktingar ombads att 
skriva något vackert till en. 

En vanlig vers att skriva var; 
"Rosor äro röda, violer äro blå, 
smultron äro söta, du likaså...." 
Den versen satte sig fast i mitt minne, 
och jag kom därför att tänka på den nu ikväll 
när jag lägger ut en bild på 
några blålila vilda skogsvioler.


Violpastiller jag köpte.
*

"Vill du skriva i min poesibok?" frågade man alla om.
*
Jag skrev härom dagen
att jag skulle visa resterande bilder från
utflykten till Gällebjer.
Det har tagit sin tid att sortera ut och redigera bilderna
men imorgon kommer jag att lägga ut resten av dem.
Bara så att ni vet...;-) Dem kommer! :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html