expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 15 december 2013

En vit räcker mer än väl!

Förra året vid denna tiden hade jag köpt mig fyra stycken Amaryllis på en försäljning på Stortorget här i Helsingborg. Jag har aldrig sett så många olika sorter av amaryllis innan och jag stod där länge innan jag äntligen kunde bestämma mig för vilka fyra jag skulle välja för paketpriset.
 *
Jag är ingen älskare av rött, speciellt inte julrött. Men jag avskyr det inte heller. Men jag ville i alla fall inte ha en julröd amaryllis, utan bestämde mig för en limefärgad med vinröd mitt, en vit, en  ljuvligt rosa och någon mer i någon annan färg.
*
När de sedan blommade var två av dem julröda, den tredje blev det inget av och den fjärde blev vit och ljusrödrandig. Vad är oddsen för att det ska bli så egentligen?
*
I år fick det räcka med en vit, som är min absoluta favorit! Nu slår den ut. Det är en annorlunda sort av vit amaryllis. Den ser mer ut som en narciss. Den har inte fyra knoppar på en stängel som sedan bildar en stor maffig blomma utan bara rätt och slätt en utslagen blomma.
*
Och så är där en stjälk till med en knopp som ännu inte slagit ut. Jag bara älskar att titta på den! Den gör mig glad! I år fick en blomma mer än väl kompensera mig för de fyra julröda blommorna förra året.
En räcker väl och är mer än nog pga sitt skönhetsvärde. Det är den blomman ni ser på fotot här.
*

Ha en trevlig 3:e advent!

1 kommentar:

  1. Åh, så vackert!! Ljuvlig vacker den är, denna fina och sobra amaryllis :)
    Lustigt nog är jag heller ingen favorit av röd amaryllis och därför inte köpt mig någon i år.

    Massor av kramar till dig min vän och tillika syster <3 <3 <3

    SvaraRadera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html