expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 21 mars 2014

Små ljuvliga pastellfärgade och fladdrande penséer

Kära nån va ljuvligt det är med dessa vårdagar som varit.
Solen skiner, det är ljummet ute och äntligen kan man
se det spira för fullt i trädgården. 
 I söndags hade vi ett kärt par på besök.
Vänner som vi älskar och uppskattar så mycket!
Dem hade köpt med sig fyra rejäla krukor
med småblommiga penséer samt choklad.
 Gissa om jag blev glad!
Vår bil har krånglat och jag har därför inte 
kunnat köra iväg och köpa penséer som jag 
brukar göra varje år vid denna tiden.
Jag har brukat köpa storblommiga men nu
fick jag småblommiga, och fick reda på att dem
dessutom håller längre än de stora.
Det är roligt med variation, och det är härligt
att ha ett myller av små penséer i trädgården att njuta utav
Jag är så glad för dem. Dem är verkligen jättesöta!

 Jag planterade dem naturligtvis i en av mina fina 
gamla zinkbaljor och där gör dem sig jättefint.
Färgerna är precis dem jag älskar;
rosalila och ljust lilablå.
 Här har jag då tagit bilder är de två centimeter stora penséerna
för att visa dem lite bättre på nära håll.
Denna ljusblålila färg bara älskar jag!
Det är min absoluta favoritfärg och den är
så vacker på dessa små penséer!
Det är fascinerande att titta lite närmre på de små
fjärilsliknande och milt doftande skönheterna.
Dem är så fulländade!
Kan man annat än älska dem
och bara njuta när man tittar på dem?

Vi fick en Forsythiakvist också, och då var det inga
utav knopparna som hade slagit ut.
Enligt ett påstående så är det alltid påsk när dessa slår ut.
Men när jag tittade på kvisten så tänkte jag att den
kommer att slå ut när som helst.
Redan nästa dag var den utslagen.
Så jag gissar att det var avsett att gälla
planterad Forsythia utomhus i det påståendet.
I vart fall har vi inte påsk här i Sverige förrän
om en månad ungefär.
 Det är alltid lika roligt att titta på knoppar som sväller
och se hur dem öppnar sig och slår ut.
Det är något så vackert och sinnligt med det.
Livet går inte att stoppa.
Dess inneboende kraft är för stark.
Därför får vi vår om och om igen.
Det är den årstid jag tycker bäst om.
Allt är så skirt och vackert och doftar så gott.
Och det är så välkommet efter en lång
höst och vinter!

 På ett av Forsythians kronblad såg det ut som
små guldkorn som glimmade.
Min erfarenhet är att guldkornen i livet
hittar man där man minst förväntar sig det.
Det gör livet spännande och rikt.


 I rabatten kommer Kärleksörtens nya skott fram.
Efter nattens regn var dem fyllda med 
gnistrande vattendroppar
som blänkte som silver i solens sken.
Tyvärr var det svårt att återge det på bild.
Jag lyckades inte riktigt men ni får försöka
föreställa er det istället.
 Här ser vattendropparna mer ut som sammetslena stenar...
Här är väl det närmaste jag kommer med att återge det silvriga
även om det ser matt ut här.
Men ser ni hur vackert ett litet skott, bara cirka två centimeter
stort, kan vara när det fylls med vattendroppar?
Och dem söta små prickarna på bladen.
Igår fick jag ett ryck och utvidgade rabatterna
 på min redan lilla trädgårdstäppa. 
Jag skulle egentligen bara plocka fram alla stenar
jag lagt runt rabatterna då dem sjunkit ner i marken
och blivit övervuxna av gräs.
Men så började jag flytta ut dem lite,
och så lite till, och gräset är så mjukt och vått nu
att det bara var till att riva loss gräset i stora skikt. 
jag vill ha lite sommarängskänsla in i min täppa
så den bit jag utökat rabatten med vid rosorna
ska där sås diverse ängsblommor.

På bild 1och 3 är det ca 50 cm som jag breddat rabatten.
Jag har ritat vita pilar som visar vad jag breddat.
Bild 2. Där blev det ca 40 cm bredare.
Bild 4. Rabatten har varit rundad men har nu blivit
rektangulär istället på högersidan.
På bild 5 och 6 ser ni att den är rundad och där utökade jag 
med ca 20-30 cm.
Kajsa var förstås med mig ute i trädgården igår.
Hon låg och njöt och kom med jämna mellanrum
bort där jag satt och gjorde vid rabatterna och 
öste pussar över mig.
Hon är så söt lilla stumpan!

Jag vet att det inte är något för en stackars ME-kropp
att hålla på med, men jag kunde bara inte låta bli.
Det tog mig flera timmar, och när jag var klar
var jag som en potatissäck.
Kunde knappt röra mig på hela kvällen
för varje muskel skrek och ömmade.

Min man bannade mig lite men hade inget för det.
Jag är envis som en åsna när jag sätter den
sidan till och ville absolut inte sluta
när det bara var 50 cm kvar och jag var helt slut.
Jag ville se det färdigt!


Min trädgård har jag skapat från noll.
Det fanns bara en gräsmatta när vi flyttade hit utan
träd och växter.
jag bestämde mig för att göra den till en ljuvlig
romantisk trädgård, en mormorsträdgård.
Efter att vi har bott här fyra år så har den vuxit upp 
och blivit vacker och lummig.
Nu blir det femte sommaren vi kan njuta utav den.

Här ser ni trädgården för två somrar sedan.
Nu är den ännu lummigare och den redan
lilla grästäppan har blivit ännu mindre efter igår
och rabatterna ännu större och kommer att 
prunka fantastiskt i sommar av massor 
av olika slags blommor.
Ni får se foton på det då.

Ha nu en riktigt trevlig helg och njut av ledighet
och solen som ska kika fram åtminstone på lördagen.

4 kommentarer:

  1. Älskar alla Dina foton, men de på Kärleksörten blev mina favorite, Tack, Per!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men aaww, va glaad jag blir! ;-)
      Tusen TACK Per för dem jättefina orden! <3

      Radera

TACK så jättemycket för ditt besök på min blogg och gensvaret på mitt inlägg!
Även några korta ord betyder så mycket för mig.
VÄLKOMMEN igen! :-)

html